Greenwashing

No tot s´hi val per semblar ecològic

portada greenwashing
No tot s´hi val per semblar ecològic

Un dels grans problemes del esser humà avui en dia és el medi ambient. Per això, en tots els moviments que fa l’home, es té en compte el planeta. Moltes marques ja han pujat al “carro” sostenible. 

 

El 3 de novembre de  2022 es va presentar una demanda contra la multinacional sueca H&M per fer ‘greenwashing’. Aquesta pràctica, el greenwashing, és una acció que consisteix en utilitzar el màrqueting per promoure la percepció que els seus productes o objectius són respectuosos amb el medi ambient, quan realment funciona de manera oposada. La demandant Chelsea Commodore ha presentat una demanda col·lectiva contra H&M. A coneixença de la denuncia, la marca, es acusada de “aprofitar-se de l'interès dels consumidors”. 

 

Però H&M no ha sigut l’única marca acusada, en el 2019, la cadena de venda de menjar ràpid, McDonald’s, va vendre una imatge ecologista posant palletes de paper que eren “reciclables” quan en realitat no ho eren. 

 

Un típic moviment de greenwashing és colocar una etiqueta verda perquè el producte sembli més sostenible o saludable, aquest és el cas de H&M però també el de Coca-Cola Life.

Font: Project StopShop

 

Així mateix, segons el blog de la agència The Sustainable Agency, la marca Keurig va fer que els compradors creguessin que podien reciclar les càpsules de cafè gràcies a les afirmacions què hi havia al packaging. Keurig va rebre una multa de 3 milions de dòlars i va haver de canviar les afirmacions de reciclatge.

De la mateixa manera, la marca sueca Ikea, va ser acusada de talar arbres il·legalment, d’una àrea on hi han animals en extinció com a ossos, linxs, llops i bisons.

 

A més a més, Ryanair es va anunciar  al públic britànic com l'«aerolínia amb menys emissions d'Europa».  Aquesta afirmació va ser inventada i la Agència Estàndard de Publicitat va prohibir els anuncis.

 

I finalment, com a ultim exemple de greenwashing, la marca Innocent Drinks, una empresa que produeix batuts i sucs. “El pitjor contaminador de plàstic del món” segons la font. L' empresa utilitza ampolles de plàstic d’un sol ús. No obstant, van decidir crear anuncis amb dibuixos infantils, cantant una cançó sobre el reciclatge. La seva estratègia de marketing es un exemplar clar del greenwashing.  

 

Motes marques s’han vist obligades a pujar al “carro” sostenible per no quedar-se fora del mercat. Però la solució no és fer greenwashing sinó preocupar-se realment per l’estat del món.