Els concerts a demanda es consoliden com una nova via de música en directe
La plataforma digital Cooncert cedeix el protagonisme als espectadors i registra 2.500 peticions setmanals
Què passaria si el cinema et preguntés quina pel·lícula t’agradaria veure o si Netflix et permetés conèixer els protagonistes de les teves sèries preferides? Doncs això, però transportat a la música, és el que proposa la plataforma digital Cooncert. Aquesta eina consisteix en fer realitat la sol·licitud del públic d’escoltar en directe al seu artista o grup preferit.
Això suposa un gir de 180 graus al procés tradicional de l’organització de concerts, que sempre havien tingut com a protagonistes als músics, que eren els que triaven l’on i el quan. Amb Cooncert, això canvia i són els ciutadans els que demanen a l’artista que actuï i és la plataforma la que, si aquesta petició aconsegueix suficients vots per ser viable, s’encarrega de tota la resta.
Aquest procés és el que fa realitat Cooncert, que va ser ideat i creat per Pau Corbalan, català i resident a Barcelona. El setembre de 2013 Pau Corbalán es va cansar de fer quilòmetres per escoltar en directe als seus artistes preferits i va decidir crear Cooncert per solucionar-ho.
Un creixement exponencial
Tots els invents exitosos són idees que es transformen en realitats que agraden a la societat i Cooncert sembla que aviat serà reconegut com a tal. L’eina digital porta cinc anys i mig sense parar de créixer i avui en dia ja suma 340 concerts, 2.500 peticions setmanals i uns 100 mil usuaris registrats.
El CEO de l'empresa, Pau Corbalán, explica que es basen en dos models de negoci. El primer consisteix en la típica funció d'una promotora: els guanys han de superar les despeses(que inclouen artista, sala, hotels, etc.). El segon, que és el que s'està començant a utilitzar més, funciona com un canal de venta d'entrades; l'artista utilitza la plataforma per fer la gira i Cooncert cobra una petita comisió al client en el moment de venta d'entrades.
Instagram: @paucorbalan
Corbalán diu que en un futur volen "ser menys promotora i més eina per artistes, sobretot per aquells que tenen molts seguidors a les xarxes socials". A més a més, també tenen un ull posat en seguir creixent i arribar a nous horitzons com per exemple internacionalitzar la plataforma.
El barceloní explica que els espectadors no són els únics beneficiats sinó que també ho són els 8 mil artistes registrats, que com en Cesc poden veure si les seves actuacions són viables abans de fer-les.
Un concert “fantàstic”
En Francesc Sansalvadó, conegut artísticament com a Cesc, va experimentar de primera mà el que és Cooncert. El cantant va actuar el passat 21 de març a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, a Barcelona, davant més de 300 persones i, segons explica, va ser “fantàstic” i “especial”.
L’esdeveniment va ser al vespre i es va dur a terme després que els seguidors el proposessin, el votessin i la plataforma s’hi posés en contacte. La proposta va ser ben rebuda per part del de l’Empordà, famós entre altres coses per la seva aparició al programa televisiu “X Factor”, que va fer-ne ressó mitjançant les seves xarxes socials per assegurar-se que tot fos un èxit.
Cesc a l'Antiga Fàbrica d'Estrella Damm
La cita no va decebre i en Cesc i el seu grup en van sortir molt contents: "El meu concert en concret va ser molt bonic, es va decidir Barcelona perquè tenia bona oferta de demanda, molts vots, i perquè és la capital de Catalunya. A partir d'aquí ells es van encarregar de la localització, la facturació dels diners i van vetllar per l'artista.”
Cooncert va deixar molt satisfet a Sansalvadó, que va quedar gratament sorprès per la gestió i la producció del concert per part de la plataforma, de qui en destaca un “molt bon tracte” i que "serveix als artistes per poder saber quanta demanda tenen i saber el mínim de persones que vindran al concert depèn de la localització".
El 21 de març va marcar un abans i un després per a molts aficionats a la música d’en Cesc. L'empordanès tenia preparada una petita sorpresa pels que hi van assistir; l’aparició en escena d’un dels músics catalans del moment, en Ramon Mirabet, que va ajudar a fer que la nit de la Maria, una de les assistents, fos “rodona”.
Ramon Mirabet
Nits “difícils d’oblidar”
La Maria va assistir a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm amb companyes de classe i totes elles s’ho van passar d’allò més bé. “El Cooncert ens va proporcionar l’oportunitat d’escollir a qui volíem anar a veure, així que vam votar per en Cesc, a qui portem temps seguint per xarxes socials”, comenta la barcelonina.
Una vegada a l’esdeveniment, la Maria reconeix la proximitat amb l’artista com “el millor de la nit”, especificant que el concert va tenir dues parts; “una on en Cesc va tocar sol davant els assistents i l’altra en la qual hi va participar també altres músics com en Ramon Mirabet”.
Un concert a demanda assegura l'èxit. Al vídeo es veu un fragment de la primera part del concert d'en Cesc
La Maria és una usuària freqüent d’aquesta plataforma i ja l’ha fet servir per votar i assistir al concert del Nil Moliner, un cantant conegut per composar la cançó d’Espanya a Eurovisió al 2018, i de Suu, una cantant catalana menys reconeguda però que també té molta tirada entre el jovent.
La barcelonina creu que el projecte d’en Pau Corbalán té bastant de futur entre els joves per la “facilitat” i per la seva interactivitat. De fet, ella creu que “avui dia és molt important” que el client es senti partícip del que fa, ja que això “enganxa”.